23.8.16

Vajcový šalát so šunkou

2 vajcia uvarené na tvrdo., 100 g šunky., 6 kúskov špargle., 1 lyžica octu., 1 lyžica slnečnicového oleja., 1 lyžica bieleho vína., 1 lyžičky horčice., mleté čierne korenie., jemné nakrájaný kôpor., 1 lyžička nakrájanej pažítky., 1 malá reďkovka na ozdobu., voda., soľ.,
Vajcia nakrájame ozdobne na plátky. Uložíme na plochú misu tak, aby sa čiastočne prekrývali, zmiešame súčasti zálevu a vajcia zalejeme. špargľu uvaríme v posolenej vode alebo použijeme sterilizovanú špargľu z konzervy a vždy 3 kúsky špargle zakrútime do väčšieho plátka šunky. Tak vytvoríme rolky šunky so špargľou a uložíme ich krížom na misu s vajcovým šalátom. Ozdobíme rajčiakmi, reďkovkou a pažítkou. Podávame s chlebom.

(2 porcie / 1 porcia 1402 kJ – 35 kcal., B – 21,0 g T – 26,0 g., S – 3,0 g)

Cviklový šalát s chrenom

200 g cvikly. 25 g chrenu., neenergetické umelé sladidlo., citrónová šťava., soľ.,
Očistenú a dobre umytú cviklu varíme do mäkka asi 2 hodiny. Olúpeme a postrúhame na jemnom strúhadle spolu s očisteným chrenom, osladíme, posolíme, okyslíme citrónovou šťavou a dobre premiešame. Niektorí labužníci pridávajú aj štipku mletého čierneho korenia.

(2 porcie / 1 porcia 188 kJ – 45 kcal., B – 1,5 g., T – 0,1 g., S – 9,5)

Kapustový šalát dia

400 g kapusty., 1 cibuľa., tekuté neenergetické sladidlo., 1/4 dl octu., mleté čierne korenie., soľ.,
Očistenú kapustu pokrájame, pridáme cibuľu pokrájanú nadrobno, osladíme okoreníme, zalejeme octom s troškou vody a dobre premiešame. Možno pokvapkať olejom.

(2 porcie / 1 porcia 218 kJ – 52 kcal., B – 3,1 g., T – 0,6 g., S – 8,5 g)

Cviklový šalát pre diabetikov

300 g cvikly., tekuté neenergetické sladidlo., rasca., chren., citrónová šťava alebo ocot., voda., soľ.,
Červenú cviklu umyjeme kefou pod prúdom vody a dáme variť. Uvarenú cviklu očistíme a na strúhadle porežeme na rezance. Ocot povaríme s vodou, posolíme a pridáme sladidlo. Do horúceho octu dáme očistený chren postrúhaný nadrobno a necháme vychladnúť. Cviklu polejeme marinádou. Môžeme zlepšiť jogurtom.

(2 porcie / 1 porcia 225 kJ – 61 kcal., B – 2,0 g., T – 0,1 g., S – 13,0 g)

Surová šalátová misa

50 g mrkvy., 50 g kalerábu., 20 g hrášku., 50 g hlávkového šalátu., 100 g rajčiakov., 50 g reďkovky., citrón.,
Všetku zeleninu umyjeme a očistíme, mrkvu a kaleráb postrúhame a poukladáme doprostred misy medzi hlávku šalátu, ktorú pokvapkáme citrónovou šťavou. Dookola poukladáme pokrájané rajčiaky, ktoré ozdobíme hráškom, a na okraje uložíme reďkovku.

(2 porcie / 1 porcia 167 kJ – 40 kcal., B – 1, g., T – 0,2 g., S – 8,0 g)

Šalát z tresky s jablkami a fazuľou

1 jablko., šťava z 1/2 citróna., 1/2 škatuľky tresky v olej (asi 50 g)., 1/2 cibule., 1 malý zeler., 100 g červenej fazule., mleté čierne korenie., soľ.,
Zálev: 1 lyžica slnečnicového oleja., 1/2 lyžice bieleho vína., štipka mletej štipľavej papriky mleté čierne korenie., 1/4 strúčika pretlačeného cesnaku., soľ.,
Večer pred prípravou namočíme fazuľu do vody a na druhý deň ju uvaríme do mäkka. Po vychladnutí spojíme s ostatnými súčasťami, zalejeme zálevom a jemne zamiešame. Jablká použijeme surové, zbavené jadrovníka, pokrájané na kocky, uvarený zeler tiež pokrájame na drobné kúsky. Premiešame a necháme aspoň 1 hodinu odstáť. Na malých tanieroch môžeme ozdobiť krúžkami zeleninovej papriky. Podávame s bielym chlebom.

(2 porcie / 1 porcia 1424 kJ – 340 kcal., B – 16,5 g., T – 12,5 g., S – 40,5 g)

Pražský rajčiakový šalát so salámou

4 rajčiaky., 20 g poľovníckej alebo inej tvrdej salámy., 20 g šunkovej salámy., 1 jablko., 1 cibuľa., 1 vajce., 1 lyžica oleja., mleté čierne korenie., ocot., soľ.,
Salámu pokrájame na tenké plátky, rozrežeme na polovice, cibuľu a rajčiaky na hrubšie plátky, podobne aj olúpané jablko zbavené jadier. Pridáme olej, soľ, mleté čierne korenie a posekané vajce uvarené na tvrdo Všetko zľhka premiešame a necháme odležať.

(2 porcie / 1 porcia 858 kJ – 205 kcal., B – 10,0 g., T – 12,5 g., S – 13,3 g)

Šalát zo zeleninovej papriky a z rajčiakov

2 zelené zeleninové papriky., 1 uhorka., 4 rajčiaky., 1 cibuľa. tekuté neenergetické sladidlo., ocot., 1 strúčik cesnaku., 1 lyžička oleja., soľ,
Papriky umyjeme, odstránime jadierka a pokrájame na kolieska, uhorku a rajčiaky na plátky. Do porcelánovej misy ukladáme vrstvu papriky a uhoriek, na to vrstvu rajčiakov, ak nám zostali. Posolíme, osladíme, zalejeme octom, pridáme rozotretý cesnak a pokvapkáme olejom. Necháme nasiaknuť šťavou.

(2 porcie / 1 porcia 268 kJ – 64 kcal., B – 1,5 g., T – 2,7 g., S – 8,5 g)

Parížsky šampiňónový šalát

150 g menších čerstvých šampiňónov., 50 g šunky., 20 g oleja., 1 lyžica majonézy., 1 lyžička polievkového korenia., neenergetické umelé sladidlo, mleté biele korenie., 1/2 vajca uvareného na tvrdo., zelená petržlenová vňať., šťava z 1 citróna., soľ.,
Umyté a ošúpané šampiňóny nakrájame na menšie kúsky alebo na štvrtky a podusíme na oleji. Šunku pokrájame na kocky a pridáme k šampiňónom. Majonézu osladíme, podľa chuti posolíme pridáme citrónovú šťavu, polievkové korenie a všetko premiešame. Necháme 2 hodiny uležať. Ozdobíme štvrtkou vareného vajcia a zelenou petržlenovou vňaťou.

(2 porcie / 1 porcia 1206 kJ – 288 kcal., B – 13,0 g., T – 24,0 g., S – 5,0 g)

Šalát Waldorf

130 g zeleru., 50 g očistených orechov., 130 g jabĺk., 1 banán., 1/2 hlávky šalátu., 50 g majonézy., 1/4 dl sladkej smotany., šťava z 1/2 citróna., soľ.,
Očistený zeler uvaríme do mäkka, pokrájame na tenké rezance alebo kocky, vložíme do porcelánovej alebo sklenej nádoby a pokvapkáme citrónovou šťavou. Z orechov, najlepšie čerstvo obraných, olúpeme kožu, ak sa nedá olúpať, necháme ich so šupkou. Pokrájame po dĺžke. Ošúpeme jabĺčka zbavíme jadrovníka, pokrájame na rezance alebo kocky, banány na kolieska, hlávkový šalát na rezance, všetko zmiešame s majonézou a so smotanou. Možno ozdobiť zvyškom pokrájaného šalátu a polovicami orechových jadier. Podávame až za 2 hodiny.

(2 porcie / 1 porcia 1989 kJ – 475 kcal., B 7,0 g., T – 39,0 g – S 24,0 g)